Zarządzanie produkcją poligraficzną w duchu filozofii kaizen

Ciągłe doskonalenie, usprawnianie procesów, rozwój pracowników metodą małych kroków - to podstawowe założenia filozofii kaizen, które wdrożone i starannie egzekwowane stają się podstawą doskonale zarządzanej produkcji.

Udostępnij:

Kaizen, czyli zmiana na lepsze

Słowo kaizen pochodzi od japońskich słów kai – ‘zmiana’, i zen – ‘dobrze’, więc dosłownie oznacza zmianę na lepsze. Filozofia ta zakłada nieustające ulepszanie czynności, procesów. W tym ulepszaniu mają uczestniczyć wszyscy członkowie zespołu, gdyż to sami pracownicy najlepiej znają specyfikę i wymagania swojej pracy, a kierownicy przyjmują zgłoszenia o pomysłach i pomagają w ich wdrożeniu do codziennej pracy, oczywiście nie rezygnując ze swego holistycznego oglądu linii produkcyjnej jako systemu naczyń powiązanych. Kaizen to kultura działania, w której każdy może bez obaw przyznać się do swoich problemów oraz zaproponować sposoby ich ulepszenia, zakłada permanentne, nieustanne ulepszanie funkcjonowania obszaru, prowadzące do skrócenia czasu produkcji i redukcji kosztów przy jednoczesnej stałej poprawie jakości produkcji.

Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od jednego kroku

Może brzmi to jak rewolucja, ale w istocie nią nie jest. Filozofia kaizen zakłada ciągłe udoskonalanie, ale małymi krokami i prostymi rozwiązaniami. Ta japońska metoda pozwala na osiągnięcie poprawy efektywności bez ponoszenia dużych nakładów finansowych. Nie istnieje tu myślenie „zawsze tak było” ani „tak mnie nauczono”, za to bardzo cenione jest kreatywne, pomysłowe, innowacyjne podejście do swoich obowiązków, prowadzące do ulepszania pracy od podstaw – najpierw własnego stanowiska, a w konsekwencji całej produkcji.

Kaizen w produkcji poligraficznej

Przenieśmy to myślenie filozoficzne na prawdziwą linię produkcyjną. Zaczęło się w Japonii od branży automotive, natomiast my filozofię kaizen z powodzeniem i doskonałymi efektami stosujemy w naszej ekologicznej drukarni cyfrowej. Na podstawowe cele związane z nieustannym doskonaleniem wyznaczyliśmy:

  • Myślenie procesowe – jest zorientowane na udoskonalanie istniejących procesów w celu poprawy wyników. Najistotniejszy staje się sposób osiągnięcia wyniku, czyli proces, a nie sam wynik. Takie podejście daje przede wszystkim trwałe wyniki, a to za sprawą rozwiązywania kluczowych dla danego procesu problemów i eliminowaniu krótkowzrocznych działań, które jedynie gaszą pożary. Nam udało się skrócenie czasu poświęcanego na realizację zlecenia przy jednoczesnym podnoszeniu jakości produktów poligraficznych opuszczających naszą drukarnię;
  • Standaryzacja – która polega na znalezieniu najlepszego możliwego sposobu wykonania zadania. Bardzo ważnym elementem jest tu organizacja miejsca pracy zgodnie z metodą 5S;
  • Eliminacja marnotrawstwa – ten punkt łączy się również z ekologicznym podejściem drukarni EkoPoster. W dziedzinie produkcji oznacza oszczędność czasu przez unikanie zbędnych ruchów, zwiększenie ergonomii pracy. Należy do niego również niewykorzystana kreatywność pracowników, którą z powodzeniem staramy się eliminować. Wszystko, co nie przynosi wartości dla klienta, to marnotrawstwo. W trosce o środowisko do naszych celów należy minimalizowanie zużycia prądu, produkcji odpadów, nadmiernych zapasów;
  • techniczne zmiany elementów systemu w celu optymalizacji – dotyczy to zarówno używanych narzędzi, jak i kolejności i sposobów wykonywania określonych czynności na linii produkcyjnej, dopasowanie linii produkcyjnej do oszczędzania energii i czasu;
  • tworzenie kryteriów oceny i motywacja – to umożliwienie ciągłego zdobywania nowych kompetencji przez pracowników, szkolenia krzyżowe, a także otwarcie drogi do awansu nawet od najniższego stanowiska.

Filozofia kaizen, choć z pozoru wydaje się górnolotną ideą, tak naprawdę jest bardzo przyziemną praktyką, która pozwala na przejrzyste zarządzanie i utrzymanie nie tylko porządku na produkcji, ale także wysokiego zaangażowania wszystkich członków zespołu, którzy dobrze rozumieją znaczenie swojej pracy w łańcuchu procesu produkcji. Na co dzień zdarza nam się analiza sytuacji i burza mózgów.

Najważniejsze zasady kaizen stosowane w EkoPoster to:

  • Problemy stwarzają możliwości,
  • Bierz pomysły od wszystkich,
  • Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia,
  • Odrzucaj ustalony stan rzeczy,
  • Nie przyjmuj do wiadomości, że czegoś się nie da zrobić,
  • Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.

Ralph Nadera powiedział: „Wychodzę z założenia, że główne zadanie przywództwa polega na tym, aby tworzyć jeszcze więcej liderów, a nie naśladowców”. Tego staramy się trzymać. Bill Gates natomiast odniósł się do tematu bardziej obrazowo i powiedział, że woli do najtrudniejszych zadań zatrudniać leniwych ludzi, a to dlatego, że wymyślą najprostsze rozwiązanie dla złożonego problemu.

Chyba coś w tym jest…

Kaizen po prostu się opłaca

Komu? Pracownikom, firmie zarządzanej tą metodą oraz klientowi. Skrócenie procesów o zbędne czynności, minimalizowanie odpadów i zużycia energii sprawia, że dany produkt może być wyprodukowany szybciej i mniejszym nakładem zasobów – pracy zespołu oraz materiałów, a co za im idzie drukarnia wypuszcza do klienta zamówione produkty szybciej i w niższej cenie, a do tego wyższej jakości.

Niemożliwe? Spróbuj u siebie!

Tymczasem my mówimy na podstawie własnego doświadczenia – kaizen się opłaca.

Magdalena Lech-Chuchała, LFP manager EkoPoster

Podobne
Podłoża w ekologicznym druku. Cz. II: whiteback
Podłoża w ekologicznym druku. Cz. I: blueback
Trzymaj EKOsztamę nie tylko od święta
Ekologiczne rozwiązania w reklamie OOH
Zmiany ekologiczne w Polsce to już teraźniejszość!
EkoPoster w drodze na Zachód
Magdalena Lech-Chuchała na stanowisku LFP Manager
Powrót do ekoblog