Zmiany ekologiczne w Polsce to już teraźniejszość!

Skończył się czas na filozofie i teoretyzowanie – zmiany klimatyczne są już odczuwalne nie tylko w Australii, ale też w Europie. Dochodzi do tego niekorzystny wpływ człowieka na planetę. By sobie uświadomić skalę jego wpływu na środowisko naturalne, wystarczy przytoczyć przykład niezmąconych wód w kanałach Wenecji, do których wpływają ławice ryb. Najstarsi mieszkańcy Wenecji nie pamiętają tak czystych wód, a wystarczyło do tego ledwie kilka tygodni bez turystów!

Udostępnij:

Świeższe powietrze o znacząco obniżonym poziomie smogu to z kolei wynik akcji #zostańwdomu, dzięki której z codziennej komunikacji samochodowej zrezygnowały rzesze pracowników biurowych oraz… zwolnieni pracownicy.

Ta ogólnoświatowa pauza ma katastrofalne skutki dla gospodarek państwowych oraz wielu firm. Spróbujmy jednak z wynieść jakąś naukę z tej życiowej lekcji, która dla wielu z nas będzie zapewne doświadczeniem na skalę pokolenia.

Przy okazji światowej epidemii stały się widoczne jak na dłoni potrzeby Ziemi. Konieczność wprowadzenia w nasze codzienne życie proekologicznych zachowań stała się tym bardziej paląca. I nie obędzie się to bez wpływu na prowadzenie przedsiębiorstwa.

Trend EKO jest popularny już od wielu lat, zwłaszcza na Zachodzie. Firmy prześcigają się w opracowywaniu ekologicznych produktów, technologii, redukcji zużycia surowców naturalnych, paliwa, wody, elektryczności, by zapewnić sobie przewagę konkurencyjną. Jednak nie wszystkie te praktyki to tzw. greenwashing czy inaczej „zielone mydlenie oczu” w celach głównie marketingowych. Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko moda czy chwytliwa filozofia firmy. Należy się raczej spodziewać, że wkrótce stanie się to standardem w prowadzeniu firm, regulowanym prawnie, a przedsiębiorstwa, które nie będą owych zaleceń respektować, zaczną tracić klientów.

Zmiany ekologiczne i nasze działania szkodliwe dla środowiska mają realny wpływ nie tylko na przyszłość naszych dzieci. Najwyższy czas zmienić retorykę i uświadomić społeczności biznesowej i szerzej – społeczeństwu, że konsekwencje tych zmian to fakty! A dają się odczuć także w Polsce.

Uświadomieniem tych przeobrażeń zajął się Filip Springer, który w swoim cyklu reporterskim zatytułowanym „Zmiana klimatu już tu jest”, przytacza konkretne przykłady.

„Przecież dziś w Polsce w związku z katastrofą klimatyczną nie dzieje się jeszcze nic spektakularnego. Lubimy w to wierzyć. Tu coś wyschnie, tam coś zaleje. Przejdzie trąba powietrzna, zerwie kilka dachów. Takie rzeczy już się u nas zdarzały. Teraz będą zdarzać się częściej. Bardziej. Naraz” – zdradza dziennikarz na łamach „Nowego Marketingu”.

Jakie są realne zmiany mające wpływ na polskie środowisko, a w konsekwencji biznes, już teraz? Co dwa lata na Helu trzeba dosypywać piasku, buki owocują coraz częściej, czym przyciągają do siebie coraz więcej szkodników, wysychają rzeki – to wszystko możecie zobaczyć na własne oczy.

Przestańmy więc martwić się o przyszłość, zacznijmy działać teraz! Nie chcę straszyć efektem motyla (mała zmiana może w przyszłości wywołać gigantyczne skutki), skoro ma raczej negatywny wydźwięk, ale wolę się skupić na tym, że nasze małe wysiłki, skondensowane, dzięki zaangażowaniu tysięcy, a nawet milionów ludzi, naprawdę mają ogromną siłę oddziaływania.

Czy naprawdę robi Ci różnicę, czy masz pięć czy sześć par spodni? Spójrzmy na liczby: wyprodukowanie jednej pary jeansów pochłania 14 tysięcy litrów wody – tyle wypije jeden człowiek przez 19 lat! Pomyśl więc, ile wody mogłoby zostać zaoszczędzone, gdyby każdy Polak zrezygnował z zakupu jednej pary jeansów rocznie. A gdyby to samo zrobili Amerykanie, Hiszpanie, Włosi, Francuzi…

To odpowiedzialność osobista, a biznesowa? W RECEVENT nie czekamy na zmiany, jesteśmy aktywni!

W Polsce drukuje się rocznie około 18 milionów mkw. plakatów wielkoformatowych (na billboardy). Nadal sporo z nich powstaje przy użyciu toksycznych farb. Ten trend uznaliśmy za priorytet do zmian, na jakie możemy mieć wpływ. Jeszcze rok temu było to nasze marzenie, a teraz realnie, mierzalnie wpływamy na niwelowanie zmian klimatycznych.

W drukarni EkoPoster, jedynej w Polsce ekologicznej drukarni papieru, korzystamy wyłącznie z nietoksycznych tuszów wodnych, tzn. niezawierających w składzie rozpuszczalników. Taka technika druku cyfrowego jest nietoksyczna nie tylko dla środowiska, ale także dla ludzi, a jednocześnie zapewnia jakość wydruków o doskonałym nasyceniu barw. Najpopularniejsza metoda druku plakatów wielkoformatowych – solwentowa – nadaje się wyłącznie do ekspozycji na zewnątrz właśnie z uwagi na toksyczność farb.

Zoptymalizowaliśmy ponadto procesy realizacji zamówień dzięki modelowi print-on-demand. Minimalizujemy więc ilość materiałów eksploatacyjnych, nadwyżek w produkcji oraz odpadów. Wykorzystujemy też najnowsze technologie druku cyfrowego, pozwalające na oszczędność energii elektrycznej.

Na tym się nie zatrzymujemy, to dopiero pierwszy krok na drodze do ekologicznej produkcji reklamy wielkoformatowej. Jest tu jeszcze wiele do zdziałania: ekologiczny papier, nietoksyczne kleje, utylizacja odpadów, a może ich ponowne wykorzystanie? Obecnie trwają prace nad wprowadzeniem kolejnych modyfikacji technologicznych przyjaznych środowisku.

Zmiany klimatyczne to już teraźniejszość, widać je za oknem. Wszyscy możemy wnieść wkład w ekologię, w otoczeniu osobistym i biznesowym. Pamiętaj, że każde, nawet najmniejsze działanie się liczy – nie ma tu zbyt małych kroków!

Co sam możesz zrobić w swojej firmie? To nie muszą być wielkie czyny wymagające dodatkowych funduszy, zwłaszcza w okresie kryzysu zdobycie ich nie byłoby łatwe. Niemniej warto rozważyć energooszczędne oświetlenie, przeniesie faktur z segregatorów do plików na dyskach, skanowanie zamiast drukowania. Skoro nauczyliśmy się pracy zdalnej, to może jeden dzień w tygodniu na home office dla wszystkich pracowników biurowych nie byłby tak kiepskim pomysłem?

Brzmi zbyt ideologicznie? A co, jeśli by pomogło?

aut. Anna Dąbrowska, Vice CEO

Bibliografia:

Springer alarmuje na nośnikach Warexpo, „Nowy Marketing”, online: https://nowymarketing.pl/a/23319,springer-alarmuje-na-nosnikach-warexpo?fbclid=IwAR2owx8vHHntg1fWhXlPlgJwdgDLDgp5nlwLIiNKFcEmga1xBeiqsMitLcg

A. Mijakoska-Siemion, Tylko przemysł paliwowy truje bardziej niż moda. Co sekundę na wysypisko trafia śmieciarka pełna ubrań, „Wysokie Obcasy”,  online: https://www.wysokieobcasy.pl/Instytut/7,163393,24398133,co-sekunde-na-wysypisko-trafia-smieciarka-pelna-ubran-jak-kupowac.html?disableRedirects=true

L. Tomala, Buk buczy na zmiany klimatu. Globalne ocieplenie rozregulowuje mu cykl, online: http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C80665%2Cbuk-buczy-na-zmiany-klimatu-globalne-ocieplenie-rozregulowuje-mu-cykl.html

http://klimada.mos.gov.pl/

W. Woźniak, Kacze gniazda na przystankach, delfiny na wyciągnięcie ręki, Radio Zet, online: https://tvn24.pl/swiat/wlochy-czysta-woda-w-wenecji-delfiny-podplywaja-pod-sardynie-4377469

Podobne
Podłoża w ekologicznym druku. Cz. II: whiteback
Podłoża w ekologicznym druku. Cz. I: blueback
Zarządzanie produkcją poligraficzną w duchu filozofii kaizen
Trzymaj EKOsztamę nie tylko od święta
Ekologiczne rozwiązania w reklamie OOH
EkoPoster w drodze na Zachód
Magdalena Lech-Chuchała na stanowisku LFP Manager
Powrót do ekoblog